Utställningar sommaren 2017 och 2016

"Gamla foton från Skebo på utställning i sommar"
Norrtelje Tidning

"Bilder från brukets storhetstid" Uppsala Nya Tidning

Bruksbor - en fotografisk utställning vid Gamla Hotellet i Skebobruk.
Bruksborna levde i brukssamhället, ofta i många generationer tillbaka. Det var ett strängt patriarkalt system som präglades av stark disciplin, men också av omsorg. Här blev man omhändertagen från “vaggan till graven”. Bruksborna levde vanligen hela sina liv här.
 
Efter förra sekelskiftet började kameran bli mer vanlig och lätthanterlig. Kringresande fotografer och lokala amatörer började fylla fotoalbumen med annat än fotoateljéernas arrangerade porträtt. Då blev även bruksborna fotograferade.
 
Nu visas digitalt renoverade bilder från 100 år tillbaka som har förstorats i ett format som gör det möjligt att se dessa bilder på ett nytt sätt. Det är från början, ofta gulnade, små originalkopior där det är svårt att urskilja något mer än ett dimmigt förflutet. Med hjälp av högupplösta inskanningar och varsam återställning av originalen framträder i förstoringarna tydliga bilder av människorna som levde i brukssamhället. 
 
Gamla hotellet är en öppen plats för konst och kulturarv som följer upp förra sommaren med ytterligare en fotoutställning. Denna gång med historiskt fotomaterial från platsen i samarbete med Skebobruks Museum. Gamla Hotellet visar ett urval av ett stor och rikt bildmaterial som mycket väl passar för en separat utställning. Här finns bilder som aldrig tidigare visats och andra som är mer välkända. Gemensamt är dock att de sällan eller aldrig visats i större format och med den kvalitet som de förtjänar. Många bilder är både fotografiskt och historiskt intressanta.

 
Det startade med att jag började behandla några av de inskanningar jag gjort av bilder på min mormors föräldrar som båda arbetade på bruket i Skebo, säger Ola Hjelm som producerat utställningen. Jag upptäckte att det gick att få fram mycket mer av detaljer i bilderna än vad man ens kunde se med förstoringsglas. Och med en återställning av kontrast och ton i de ofta solblekta fotografierna öppnades en värld som tidigare varit gömd.
 
I denna utställning ligger fokus på de människor som levde i och kring Skebo under brukstiden snarare än den rent historiska miljön. Det finns också en förhoppning om att utställningen skapar en diskussion om bilderna och dess historia och leder till ett ökat intresse för det kulturhistoriska arv många av oss har och kanske själva vill bidra med information eller objekt till Skebobruks samlingar.



Utställning sommaren 2016:

Scenarium - en öppen konsthändelse
I scenarium möter vi två fotografer med var sin vision om scenen och dess skådespelare. Båda är erfarna och med ett raffinerat bildspråk. De bjuder oss på en spännande och öppen dialog med två olika världar, två sätt att resonera över scenkonsten. Genom deras bilder möter vi många väl kända personligheter från scenen varav några kanske även kan kallas legendariska.

Med detta scenarium startar vi vad vi hoppas ska bli en återkommande konsthändelse vid Gamla Hotellet i Skebobruk 

Bibi Andersson                                                 Foto: Beata Bergström

Beata Bergströms bildtänkande inom teater och dans var banbrytande på 50-talet. Hon bröt mot konventioner och stela attityder i sitt fotograferande. Istället för att fotografera skådespelarna i arrangerade situationer var hon den första som fotograferade under pågående repetitioner.  Beata Bergströms fotograferade skådespelarna i aktion. 

Beata Bergström rörde sig smidigt på scenen eller bakom kulisserna. Hon var alltid inriktad på ögonblicket, av kroppens plastisism och rörelse. Hon arbetade metodisk och intuitivt. Genom att ta flera bilder närmar hon sig det bestämda ”ögonblicket” den magiska stunden, det moment som skulle göra bilderna unika. Genom att läsa manus och följa repetitionerna hade hon uppfattat hur spelet skulle växa fram.

En föreställning kan upprepas många gånger men är ända aldrig samma föreställning. Teatern är ögonblickets konst i den meningen att föreställningen bygger upp och strävar mot det stora ögoblicket, skriver skådespelaren och regissören Erland Josephson i förordet till en av Beata Bergströms böcker.

Beata Bergström arbetade ofta och under lång tid på Dramaten i Stockholm. Genom åren har hon mött och samarbetat med många inom svensk teater, bland andra, Olof Molander, Alf Sjöberg, Ingmar Bergman, Inga Tidblad, Lars Hanson, Keve Hjelm, Margareta Krook, Bibi Andersson och Allan Edwall.

Att se Beata Bergströms bilder är, utan tvekan, en resa genom svensk teaterhistoria från 50-talet fram till våra dagar.


Peter Gardiner                                                     Foto: Carl Bengtsson

I Carl Bengtssons porträttbilder har det autentiska och trovärdiga den största betydelse. Hans bilder har beskrivits som måleriska, själfulla och finstämda med dragning åt det melankoliska.  Carl Bengtsson har en helt egen stil som gör att många av hans bilder verkar vara tagna i en annan tid eller i en värld bortom vår egen.

Carl Bengtsson strävar efter det klassiska och rena bildspråket. Han struntar att hänga på trender inom konstvärlden. Han beskriver sig själv som en människa med en romantisk ådra och det kan kanske avläsas i hans bildspråk som lutar åt det vemodiga. Carl Bengtsson är oerhört omtänksam om miljöer, atmosfär, stämning och färger. Han har lång erfarenhet från modevärlden där han idag är en av de mest namnkunniga inom svensk fotografi. Han arbetar med uppdrag för flera internationella tidskrifter och byråer.  

För Carl Bengtsson är mötet med den personen som han ska porträttera unikt. Då skapas ett moment, en situation, som gör att Carl Bengtsson bestämmer hur han ska fotografera personen i fråga. Det gäller att skapa ett förtroende mellan parterna för att bilden ska kännas äkta och trovärdig. Carl Bengtsson har arbetat på Stadsteatern och där mött skådespelare som Tomas Bolme, Helene Bergström, Rikard Wolff, Lina Englund, Sven Wollter, Peter Gardiner och Joel Kinnaman.

I Carl Bengtsson bildspråk möter vi en värld av en mycket säregen art som förmedlar känslighet och kreativitet att avbilda en annan människa och hennes eget jag.